سئو چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار دارد؟

آخرین به‌روزرسانی: 22 تیر 1401
بازدید: 923 بار
سئو چیست
مدت زمان مطالعه این مقاله
7 دقیقه

قبل از این که بیان کنیم سئو چیست آیا تا بحال به این فکر کرده‌اید سایت‌ها (روزانه) چند پست منتشر می‌کنند و چه هدفی پشت تولید محتوایشان است؟

شاید جالب باشد بدانید کاربران وردپرس (در سراسر جهان) روزانه بیش از 2 میلیون پست منتشر می‌کنند. یعنی هر 24 ثانیه یک محتوا تولید و ارسال می‌شود. این آمار فقط مختص سایت‌های وردپرسی است و اگر بخواهیم همه‌ی پست‌ها و مطالبی که روزانه منتشر می‌شوند را بشماریم، مطمئناً با عدد خیلی بزرگی روبرو خواهیم شد.

بنابراین دانستن همین نکته اهمیت تولید محتوا و سئو را نشان می‌دهد. اما واقعاً سئو چیست؟

پیش از آنکه سراغ مفهوم سئو برویم، یاد گرفتیم که مواد لازم برای یک کسب و کار آنلاین، عبارت است از: سایت، تولید محتوا و سئو.

تولید محتوای متنی، غذای سایت است و به‌طور میانگین نوشتن یک محتوای ارزشمند، حدوداً 3-4 ساعت زمان ما را می‌گیرد و اگر بخواهیم همان محتوا را برای موتورهای جستجو آماده کنیم، نیاز است تا نیم ساعت را برای سئو کردن آن صرف کنیم.

روزانه چندین میلیون جستجو فقط در Google انجام می‌شود، بنابراین قرارگیری در رتبه‌‌های اول گوگل برای کسب و کار ما حیاتی است. اگرچه رسیدن به نتایج برتر، سخت است اما باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

سئو چیست؟

تصور کنید محتوای تمام سایت‌های جهان، در یک کتابخانه جمع‌آوری شده‌اند. کتابدار وظیفه دارد کتاب مورد نیاز هر شخص را به محض درخواست کاربر، در اختیار او قرار دهد. قطعاً برای هر موضوعی، هزاران کتاب موجود است.

این کتابدار، به علت درخواست‌های زیادی که (در لحظه) دریافت می‌کند، به‌صورت سیستمی عمل کرده و بهترین کتاب‌ها در هر موضوع را (به‌ترتیب اولویت) به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

حالا بهترین کتاب چطور انتخاب می‌شود؟

اینجاست که موضوع SEO وسط می‌آید. Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی موتور جستجو.

سیستم‌هایی مثل Google و Bing، موتور جستجو نام دارند و محتوا برای موتورهای جستجو، بهینه‌سازی (یا سئو) می‌شوند.

موتورهای جستجو در این مثال ما (کتابدارِ کتابخانه) هستند و بر اساس الگوریتم‌ها و قوانینی که تعیین کرده‌اند، بهترین محتواهایی که بهینه‌سازی شده باشند را برای درخواست کاربران، ارائه می‌دهند.

اهمیت سئو برای کسب و کار
می‌دانید سئو چیست

مراحل بهینه‌سازی موتور جستجو چیست؟

عبارت بهینه‌سازی علاوه بر اینکه برای موتورهای جستجو مطرح است، برای کاربران نیز دارای اهمیت زیادی است. در واقع نحوه‌ی برخورد موتورهای جستجو با محتوای ما تا حد زیادی به رفتار کاربران بستگی دارد. بنابراین محتوای ما باید در قدم اول خوانا و کاربرپسند باشد و در قدم دوم، سئو شود.

برخی از مهم‌ترین مراحل بهینه‌سازی سایت به شرح زیر است:

  • تجزیه و تحلیل داده‌های سایت
  • تحقیقات کلمات کلیدیِ هدف
  • تولید محتوای طولانی و ارزشمند
  • بهینه‌سازی داخلی ( On-Page SEO)
  • بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO)
  • بهینه‌سازی سایت برای تلفن همراه (Mobile Friendly)
  • بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات سایت
  • دریافت بک لینک‌های باکیفیت

انواع سئو

سئو علاوه بر اینکه سایت ما را برای رقابت در موتورهای جستجو، آماده می‌کند، در واقع یکی از کانال‌های مهم بازاریابی برای هر کسب و کار آنلاین است. چرا که کاربران موتور جستجویی مثل گوگل، چون از این غول فناوری وارد سایت ما شده‌اند، دارای ارزش و اعتبار خاصی هستند.

دو حقیقت در سئو که باید بدانید

  1. سئو در کوتاه‌مدت محقق نمی‌شود و برای دستیابی به نتایج برتر، باید اصولی عمل کنید و صبور باشید.
  2. رتبه‌های برتر گوگل برای هیچ سایتی رزرو نمی‌ماند! با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید رتبه‌ی برتر سایت‌های قدیمی را به‌دست آورید.
انواع سئو
سئو چیست

سئو انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • سئو تکنیکال
  • سئو داخلی
  • سئو محتوا
  • سئو خارجی
  • سئو محلی
  • سئو موبایل
  • سئو فروشگاهی

اما مهمترین بخش‌های سئو، خلاصه می‌شود به “سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی” که در ادامه‌ی مقاله به بررسی هر سه می‌پردازیم.

Technical SEO یا سئو تکنیکال

سئو تکنیکال بهینه‌سازی مباحث فنی سایت است. این اقدامات شامل “بهبود سرعت صفحه، بهینه‌سازی کدها، بهینه‌سازی نقشه‌ی سایت، بهینه‌سازی URL” و سایر اقدامات فنی است که به خزنده‌‌های گوگل (ربات‌ها) و کاربران کمک می‌کند تا ارزش فنیِ سایت را بهتر درک کنند.

این بخش از سئو، به تولیدمحتوا ارتباطی ندارد و به زیرساخت سایت مربوط می‌شود.

On-Page SEO یا سئو داخلی

همه‌ی اقداماتی که درون ‌سایت شما انجام می‌شود در بخش سئو داخلی قرار می‌گیرند. از کد نویسی سایت، تا تک تک محتوا‌ها، تصویر‌ها و … همه و همه باید در جهت On-page سئو بهینه شده باشند.

سئو داخلی به موتور جستجو کمک می­‌کند تا صفحه شما را پیدا کند و اگر محتوای آن مرتبط، قابل استناد و به درد بخور بود، در رتبه بندی بهتری نسبت به سایر صفحات به کاربران ارائه کند.

Off-Page SEO یا سئو خارجی

بر خلاف سئو داخلی، سئو خارجی به مجموعه اقداماتی خلاصه می‌شود که بیرون از سایت انجام می‌گیرد تا رتبه و اعتبار سایت شما را ارتقا دهد.

معمولاً سئو خارجی با لینک سازی و انجام کمپین‌های مختلف در شبکه‌‌های اجتماعی همراه می‌شود.

در Off-Page SEO هر چه فرآیند لینک سازی، باکیفیت انجام شود قدرت دامنه‌ی سایت بیشتر می‌شود.

عوامل مهم در سئو چیست؟

در این قسمت از مقاله، عوامل مهمی که می‌توانند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهند بررسی می‌کنیم:

تولید محتوا

محتوا، گزینه‌ی اول برای جذب کاربر از موتورهای جستجو است. کاربران، برای لینک‌هایی که گوگل معرفی می‌کند، ارزش فراوانی قائل هستند و همین مسئله ارتباط مستقیمی با برندشدنِ شما دارد.

بنابراین می‌توانید با استفاده از تصاویر جذاب و بهره‌گیری از تکنیک‌های تولید محتوای متنی گام بزرگی برای بهینه‌سازی سایت خود بردارید.

یادتان باشد، محتوای شما باید ارزشمند باشد و نیاز کاربران را پاسخ دهد.

سئو در تولید محتوا
بهینه‌سازی موتور جستجو چیست

کلمات کلیدی

حتماً می‌دانید ارزش و تأثیر کلمات کلیدی در سئو بسیار زیاد است. این کلمات کلیدی، برگرفته از سوالاتی هستند که کاربران آن‌ها را جستجو می‌کنند.

برای تحقیق کلمات کلیدی، وزن کلمه و محبوبیت آن، دو عامل مهم هستند. کلمات و عباراتی باید انتخاب شوند که اولاً طولانی باشند و دوماً رقابتی نباشند.

مثلاً به جای کار روی کلمه‌ی “سئو” می‌توانیم از کلمه‌ی “مزایای سئو چیست” استفاده کنیم که هم طولانی‌تر است و هم رقابت کمتری دارد.

سئو محلی (Local SEO)

جستجوی محلی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کاربری به دنبال مشاغل، محصولات، خدمات یا هرگونه اطلاعات اضافی مرتبط با یک مکان جغرافیاییِ خاص است.

فرض کنید دنبال نزدیک‌ترین رستوران‌های اطرافتان هستید، به این منظور کافیست عبارت رستوران را در گوگل جستجو کنید تا به کمک GPS موبایل، لیستی از نزدیک‌ترین رستوران‌ها به شما نشان داده شود.

در واقع رستوران‌هایی که نمایش داده می‌شوند و بالاتر از بقیه هستند، لوکال سئو را به‌خوبی انجام داده‌اند.

سئوی محلی یا لوکال سئو
عوامل مهم در بهینه‌سازی موتور جستجو

لینک سازی

لینک سازی خارج از سایت، به معنیِ دریافت لینک از سایت‌های دیگر است. در واقع اعتبار سایت، به لینک‌های معتبری که دریافت می‌شود بستگی دارد.

اگر سایت معتبری (مرتبط با موضوع کاریِ شما) به سایت شما لینک دهد، ارزش و اعتبار زیادی به شما منتقل خواهد شد که اینجا بحث لینک‌های Follow و Nofollow مطرح می‌شود که اگر لینک دریافتی از نوع Follow باشد، امتیاز بیشتری نسبت به Nofollow می‌گیرید.

توجه داشته باشید لینک سازی باید کاملاً منطقی و طبق زمانبندی باشد تا اقدامات شما از نظر موتورهای جستجو اسپم شناسایی نشوند که در آن صورت با جریمه گوگل (Google Penalty) مواجه خواهید شد و تبعات آن، محرومیت از رسیدن به رتبه‌های بالا است.

موبایل فرندلی (Mobile-Friendly)

همانطور که می‌دانید بیش از 60٪ جستجوهای Google از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود و این درصد، هر ساله در حال افزایش است.

الگوریتم Mobile-Friendly بر عملکرد صفحات سایت روی موبایل تمرکز دارد. به این منظور دو مفهوم Responsive و AMP مطرح است.

گوگل، تکنولوژی AMP را برای نمایش هرچه بهینه‌تر صفحات در موبایل ارائه کرده است که استفاده از آن به‌طور رایگان در اختیار سایت‌ها قرار دارد.

اما Responsive اشاره به واکنش‌گرا بودن صفحات، با تغییر سایز صفحه (مثلاً موبایل، تبلت و دسکتاپ) دارد. یعنی سایت در هر دستگاهی، بدون اینکه به‌هم بریزد، یکپارچه و تمیز نمایش داده شود.

مفاهیم AMP و Responsive دو مفهوم کاملاً جدا هستند.

اهمیت موبایل فرندلی در سئو
مقاله بهینه‌سازی موتور جستجو

تفاوت کلاه سفید و کلاه سیاه در سئو چیست؟

سئو کلاه سیاه

مفاهیم سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید مربوط به تکنیک‌هایی است که برای سئو سایت انجام می‌گیرد.

سئو کلاه سیاه به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که برای دستیابیِ سریع به رتبه‌های بالاتر و نقض قوانین موتورهای جستجو استفاده می‌شوند. سئو کلاه سیاه فقط روی رضایت موتورهای جستجو تمرکز دارد و رضایت مخاطبان انسانی (کاربران) را در نظر نمی‌گیرد.

Black Hat SEO به طور معمول توسط افرادی استفاده می‌شود که وعده‌ی نتیجه‌گیریِ سریع می‌دهند.

برخی از تکنیک‌های مورد استفاده در سئو کلاه سیاه عبارتند از: “بمباران کلمات کلیدی، خرید بک لینک، ایجاد متن و لینک‌های پنهان و تولید پست‌های اسپم در وبلاگ‌ها (PBN)”

پیامدهای استفاده از سئو کلاه سیاه بسیار سنگین است و منجر به ممنوعیت سایت در موتورهای جستجو خواهد شد.

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه
منظور از کلاه سیاه و کلاه سفید در سئو چیست

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید به استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که مخاطبان انسانی (کاربران) را اولویت قرار می‌دهند و طبق قوانین موتورهای جستجو اجرا می‌شوند.

برخی از تکنیک‌هایی که به طور معمول در سئو کلاه سفید استفاده می‌شوند، عبارتند از: “رعایت چگالی کلمات کلیدی، تولید محتوای ارزشمند و منحصر به‌فرد (یونیک)، دریافت بک لینک‌های معتبر و لینک سازی اصولی”

کسانی که از سئو کلاه سفید استفاده می‌کنند، روی سایتشان (در طولانی‌مدت) سرمایه‌گذاری کرده‌اند زیرا به‌دنبال نتایج قوی و ماندگار هستند.

باورهای اشتباه در مورد سئو

آسان

خیلی از کسانی که به نتایج شانسی در سئو رسیده‌اند ادعا می‌کنند سئو آسان است که این باور (به‌شدت) اشتباه است.

ارزان

خیلی از کسانی که به نتایج شانسی در سئو رسیده‌اند ادعا می‌کنند سئو ارزان است که این باور نیز (شدیداً) اشتباه است و می‌تواند دامنه را نابود کند.

سریع

خیلی از کسانی که به نتایج شانسی در سئو رسیده‌اند اذعان داشتند می‌توانند با خرید بک لینک به نتایج سریع دست یابند. ممکن است نتایج سریع اتفاق بیفتد، اما ماندگار نخواهد بود و شامل جریمه‌ی گوگل خواهد شد.

اهمیت سئو در کسب و کار

در کسب و کارهای اینترنتی، استفاده از کانال‌های بازاریابی بسیار حیاتی است. یکی از اصلی‌ترین و معتبرترین کانال‌های جذب مشتری، سئو است که به‌طور دائمی از موتورهای جستجو (مثل گوگل) کاربران بالقوه برایتان جذب می‌کند.

برای بهره‌مندی از گوگل دو استراتژی مطرح است:

  1. سئو
  2. گوگل ادز

اگر از گوگل ادز استفاده کنید، خیلی سریع در نتایج برتر قرار می‌گیرید و به ازای هر کلیکی که روی لینک شما انجام شود، تقریباً 1 دلار به گوگل پرداخت می‌کنید.

اما اگر از سئو استفاده کنید، به‌طور دائمی در گوگل خواهید ماند و جایگاهتان در نتایج برتر (تا زمانیکه اصول سئو را رعایت کنید) ثابت می‌ماند.

کسب و کارهای آنلاینی که سئو نشده‌اند، بازار مهمی مثل گوگل را از دست داده‌اند.

بهینه سازی موتور جستجو چیست

در آخر

پس از درکِ این سوال که سئو چیست اکنون می‌توانید برای اعمال تغییرات در سایتتان اقدام نمائید تا رتبه‌ی سایت خود را رشد دهید.

قطعاً می‌دانید برخی از تازه‌واردان سئو، خود را به عنوان کارشناس سئو معرفی می‌کنند. لذا مراقب آن‌ها باشید و سایت و اعتبار خود را دست آن‌ها نسپارید.

خودتان سایت‌تان را سئو کنید تا علاوه بر نظارت روی کیفیت کار، کلیه مراحل اصولی اجرا شوند.

به یاد داشته باشید، اثربخشی سئو سایت شما تحت تأثیر عوامل زیادی است. در نتیجه، داشتن نقشه‌ی راه و پلن‌های برنامه‌ریزی می‌تواند شما را در رسیدن به نتایج عالی یاری کند.

دوره جامع سئو کاران وبمستر تمام چیزهایی است که باید راجع‌به سئو و چگونگی ارتقای کسب و کار آنلاین خود بدانید. برای اطلاعات بیشتر از دوره جامع، کافیست فرم زیر را جهت مشاوره‌ی رایگان تکمیل نمایید.

منابع

sproutsocial

lyfemarketing

unamo

5/5 - (4 امتیاز)

5 دیدگاه برای “سئو چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل