سئو کلاه خاکستری چیست؟ معرفی یکسری از تکنیک‌ها

آخرین به‌روزرسانی: 5 خرداد 1401
بازدید: 587 بار
سئو کلاه خاکستری چیست
مدت زمان مطالعه این مقاله
6 دقیقه

سئو کلاه خاکستری یک روش سئو است که امتیازی کمتر از سئو کلاه سفید (White Hat SEO) دارد. در صورتی ‌که این تکنیک سئو به درستی اجرا نشود، ممکن است منجر به ممنوعیت سایت شما از موتور‌های جستجو و سایت‌‌های وابسته به آن‌ها شود.

چگونه نتایج را با سئو کلاه خاکستری بهبود ببخشیم؟

به طور کلی، روش‌‌های Gray Hat SEO نه در گروه کلاه سیاه و نه در کلاه سفید قرار دارند زیرا شرایط استفاده از روش‌های خاکستری، نامشخص است.

در این مقاله، به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • سئو کلاه خاکستری چیست؟
  • چرا Gray Hat SEO مهم است؟

کلاه خاکستری همان چیزی است که از نامش پیداست. روش‌هایی مابین کلاه سفید و کلاه سیاه است و اگر توسط یک فرد حرفه‌ای استفاده شود، می‌تواند موثر باشد.

با این حال، به راحتی می‌توانیم بگوئیم که اگر نسبت به کاری که انجام می‌دهید 100% مطمئن نیستید، اتخاذ رویکرد Gray Hat SEO می‌تواند حکم بازی با آتش برایتان داشته باشد!

چرا سئو کلاه خاکستری اهمیت دارد؟

درک صحیح از سئو کلاه خاکستری مهم است، زیرا می‌تواند رتبه سایت شما را بدون عواقب منفی بهبود ببخشد یا هزاران ترافیکِ از دست رفته را برای شما به همراه بیاورد.

آنچه که در یک سال، برای Gray Hat SEO در نظر گرفته می‌شود می‌تواند به عنوان یک استراتژیِ کلاه سفید در سال بعد، طبقه‌بندی شود و این مهم است که کارشناسان سئو از آخرین تکنیک‌ها و بروزرسانی‌ها مطلع شوند.

آیا انجام سئو کلاه خاکستری الزامی است؟

با انجام اقدامات منفی در سئو، دستاورد چشم‌گیری از نتایج گوگل به دست نمی‌آورید و اگر مطمئن نیستید که یک روش خاص، دستورالعمل‌‌های Google را نقض می‌کند یا خیر، بهتر این است از این روش استفاده نکنید.

هر کارشناس سئو یا نویسنده‌ی محتوا، باید ریسک انجام کار را در مقابل منفعت آن ارزیابی کند، اما با بیشتر شدن سخت‌گیریِ الگوریتم‌‌های گوگل، امن‌ترین مسیر برای شما، سئو کلاه سفید است.

معروف‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

  • Cloaking
  • خرید دامنه‌های قدیمی
  • محتوای تکراری
  • خرید لینک
  • کامنت گذاشتن

این نکته را توجه داشته باشید که اجرای موارد بالا، اگر حرفه‌ای انجام بگیرد، می‌تواند به نتایج مثبت منجر شود. با این حال، اگر تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم ریسک نکنید.

حالا بیایید به شرح هر یک از موارد فوق بپردازیم:

Cloaking

مخفی‌کاری عملی است که نتیجه متفاوتی از موتور جستجو را به کاربر نشان می‌دهد. از نظر گوگل، این یک عمل پر خطر محسوب می‌شود که مغایر با قوانین است. ما شخصاً پنهان کردن را در گروه سئو کلاه سیاه قرار می‌دهیم نه کلاه خاکستری.

Cloaking در Gray Hat SEO با تغییر اطلاعات متا به‌دست می‌آید، به طوری که محتوا را متفاوت‌تر از چیزی که به کاربر نمایش می‌دهد، به موتور جستجو منعکس کند.

استفاده از دامنه‌های قدیمی

دامنه ‌های منقضی شده‌ی زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، ولی باید 2 مورد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. باید تحقیق کنید که دامنه‌‌های قدیمی، قبلا از جانب گوگل جریمه نشده باشند.
  2. مطالب موجود در این دامنه‌ها با مطالب سایت شما مرتبط باشند

اگر موضوع دامنه، با موضوع فعالیت شما نامرتبط باشد، کارتان کمی پیچیده می‌شود. چرا که نیاز است اقداماتی انجام دهید. معمولاً گوگل در این شرایط، الگوریتم Sanbox را (بدون در نظر گرفتنِ سن دامنه) برایتان اجرا خواهد کرد.

Gray Hat SEO چیست

بهینه‌سازیِ محتوای تکراری

محتوا، محتوا محتوا ! توصیه‌ی همیشگیِ ما تولید محتوای یونیک است.

با این وجود، محتوا شاهرگ حیاتیِ اینترنت است و می‌تواند همه‌ی زحمات سئو کاران را به ثمر بنشاند یا خرابشان کند. محتوای تکراری می‌تواند شامل ایجاد یک محتوای جدید از ترکیب چند محتوای قدیمی یا ترکیب محتوای چند سایت دیگر باشد. در اجرای این استراتژی، شدیداً دقت کنید!

خرید لینک

یک توصیه: این کار را نکنید، اگر گوگل شما را خریدار لینک، شناسایی کند، جریمه خواهید شد. به همین سادگی تمام سرمایه‌گذاری که برای سایت خود کرده اید صفر خواهد شد.

کامنت‌گذاری

از روش‌های سریع و خوب می‌توانیم به کامنت گذاری برای محتواهای سایت خود نام برد.

شما می‌توانید با ایمیل‌های مختلف البته در فاصله زمانی گوناگون سوالاتی را در زیر پست خود مطرح کنید و یک بحث چالشی ایجاد کنید تا کاربران واقعی نیز وقتی با این سوالات روبرو شدند ترغیب به نظر دادن و مشارکت در بحث شوند.

همه این‌ها یعنی چه؟

برخی از شرکت‌‌های سئو از تکنیک‌های Gray Hat SEO استفاده می‌کنند، اما حرفه‌ای‌ها این گونه عمل نمی‌کنند. در حالی که ممکن است Gray Hat SEO در ابتدا میزان بازدید شما را افزایش دهد، اما این افزایش رتبه دوام نخواهد آورد. مخصوصاً اگر موتورهای جستجو به رفتار شما شک کنند!

مانند هر چیز دیگری در زندگی، استفاده از میانبرها برای رسیدن به جایی که می‌خواهید برسید، اغلب با شکست همراه می‌شود، پس باید ریسک انجام کار را در نظر گرفت. یک سئوی عالی، محتوای خوب و کاملاً برنامه‌ریزی شده را در بر می‌گیرد.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری در سال 2021

Google با بروزرسانی‌‌های اخیر الگوریتم‌‌های خود، رتبه‌بندی با استفاده از تکنیک‌های Spam و منسوخ‌شده را دشوارتر کرده است. در نتیجه باید برای بهینه‌سازی سایت سراغ روش‌های سئوی کلاه سفید بروید.

با این حال، جای بحث دارد که هنوز استراتژی‌هایی خارج از دستورالعمل‌‌های Google وجود دارد که مردم هنوز آن‌ها را انجام می‌دهند. این عمل سئو کلاه خاکستری نامیده می‌شود.

کلاه خاکستری بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رایج است. به عنوان مثال روش‌های مختلف لینک سازی. Google توصیه می‌کند لینک‌های با کیفیت دریافت کنید. یعنی محتوای عالی منتشر کنید و افراد را وادار کنید تا به مطالب شما لینک دهند.

در اینجا برخی از تکنیک‌‌های سئو کلاه خاکستری یا Gray Hat SEO آورده شده است که کارشناسان سئو هنوز هم انجامشان می‌دهند.

دامنه‌گرفتن

در بهینه‌سازیِ کلاه خاکستری، Domain Grabbing فرآیند، خرید دامنه‌های منقضی شده و لینک کردن آن‌ها به سایت شماست. این روش برای کسانی که می‌خواهند وضعیت بک لینک‌هایشان را سریع و آسان بهبود ببخشند، عملی است.

معمولاً دامنه‌گیری شامل خرید دامنه‌های قدیمی است که از قبل دارای بک لینک‌های خوب و اعتبار قابل قبول هستند. اگر محتوای دامنه‌ی قدیمی به سایت شما مرتبط باشد، این استراتژی بهترین عملکرد را برایتان خواهد داشت. اگر موضوع دامنه‌ی قدیمی مرتبط با دامنه‌ی جدیدِ شما نباشد، همانطور که ابتدای مقاله گفتیم، کارتان با چالش همراه می‌شود که البته قابل حل است.

اما اگر قصد خرید دامنه‌های تصادفی، بدون بررسی را دارید، بدانید که روی طناب راه می‌روید!

روند کار بسیار ساده است. با استفاده از ابزار Ahrefs بررسی کنید که آیا دامنه‌ی منقضی شده، بک لینک‌های خوبی دارد یا خیر. پس از آن، دامنه را بخرید، سپس با استفاده از ریدایرکت 301 کل دامنه را به سایت خود هدایت کنید.

ایجاد لینک در سایت‌های وب 2.0

امروزه بیشتر سایت‌‌های موجود در اینترنت همان سایت‌هایی هستند که ما آن‌ها را سایت‌های 2.0 می‌شناسیم. این‌ها سایت‌هایی هستند که کاربران توانایی همکاری با مدیران‌شان را در فضای انجمنی دارا هستند.

پس چرا لینک سازی در سایت‌‌های وب 2.0 سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شود؟

برای Google، لینک‌هایی که کاربران، کنترلِ تایید آن را دارند، غیراخلاقی است. با این حال، هدف از سایت‌‌های 2.0 همکاری است و همچنین پاداش دادن به افرادی که نظرات و محتوای خود را رایگان منتشر می‌کنند.

به عنوان نمونه‌‌های خارجی از سایت‌های وب 2.0 می‌توانیم به: ویکی پدیا، Quora ،Mediom ،WikiHow و Reddit اشاره کنیم. این استراتژی، اگر به درستی انجام شود، می‌تواند به افزایش تخصصِ سایت شما و همینطور E-A-T کلیِ سایت شما کمک کند.

بهترین راه برای استفاده از این سایت‌ها مشارکتِ واقعی است. پاسخ دادن به سوالات را جدی بگیرید، به محتوای ارزشمند و واقعی کمک کنید و هرگز Spam ننویسید.

سئو کلاه خاکستری

تبادل لینک

از زمان اعلام PageRank در سال 1998 توسط گوگل، مبادلات لینک وجود داشته است. مدیران سایت متوجه شدند که اگر شروع به تبادل لینک با یکدیگر کنند، می‌توانند سریع‌تر سایت خود را رشد دهند.

به طور کلی، تبادل لینک خوب است. اما به‌شرطی که هر دو سایت محتوای مرتبط با یکدیگر داشته باشند. از نظر Google، ایده‌آل‌ترین راه برای دریافت لینک، لینک سازی باکیفیت است.

وبلاگ‌نویسی یا پست مهمان

وبلاگ نویسی یا ارسال پست مهمان از گذشته تاکنون وجود داشته و یکی از متداول‌ترین تکنیک‌‌های سئو برای لینک‌گرفتن است که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو کاربردی‌ترین ترفندها نیز است.

مشارکت با مدیران سایت‌های دیگر (در حوزه‌ی کاریِ خودتان) داشته باشید و محتوا را با مخاطبان آن‌ها به اشتراک بگذارید. این یک روش عالی برای ایجاد لینک‌‌های خوب به‌حساب می‌آید. هرچند که این روش نیز در دسته‌بندیِ کلاه خاکستری قرار می‌گیرد.

تعداد زیادی سایت وجود دارد که (اختصاصی) برای وبلاگ‌نویسی و انتشار پست مهمان ساخته شده‌اند که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. منتهی وبلاگ‌نویسی مهمان را فقط با هدف گرفتن بک لینک انجام ندهید. تمام تلاش خود را برای ارائه‌ی اطلاعات ارزشمند به مخاطبان خود انجام دهید.

در آخر

لینک سازی Gray Hat SEO به شدت محبوب است و دلیل آن کم دردسر بودن، سریع بودن و رایگان بودن آن است.

تکنیک‌‌های سئو کلاه خاکستری خیلی زیاد است. بسیاری از تکنیک‌‌های سئو که امروزه در حال انجام هستند به نوعی ماهیتِ کلاه خاکستری دارند. من به شما توصیه نمی‌کنم که از تکنیک‌‌های Gray Hat SEO پیروی کنید اما اگر این کار را انجام می‌دهید، به یاد داشته باشید که این استراتژی را با احتیاط اجرا کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله، اکثر ابهامات شما درباره ی سئو کلاه خاکستری رفع شده باشد. نظری داشتین انتهای همین مطلب بنویسید.

منابع:

unamo

wordstream

SEO-hacker

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل