محتوای همیشه سبز چیست و چگونه محتوای سبز بنویسیم؟

آخرین به‌روزرسانی: 21 اردیبهشت 1402
بازدید: 690 بار
چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟
مدت زمان مطالعه این مقاله
5 دقیقه

بیش از 70% مردم جهان، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق محتوای موجود در اینترنت به دست می‌آورند. بنابراین توجه مدیران سایت‌ها به تولید محتوای همیشه سبز جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوایی که در عین سادگی، به نحوی نوشته شود که همیشه تازه بماند، محتوای همیشه سبز است. به طور خلاصه به معنای یک محتوای بی‌انتها است که با گذشت زمان کهنه نمی‌شود.

مقاله همیشه سبز از کلمه Evergreen گرفته شده است و اشاره به گیاهی دارد که برگ‌های آن در طول سال سبز می‌مانند.

اگر به این تعریف توجه کنید، متوجه می‌شوید که در محتوای Evergreen دو چیز مد نظر هستند:

  1. موضوع
  2. محتوا

اگر موضوع درستی انتخاب نشود، محتوای همیشه سبز ایجاد نخواهد شد. یعنی برای تولید مقاله‌ی Evergreen باید موضوعی انتخاب کنیم که تاریخ انقضا نداشته باشد. در ادامه با ذکر مثال‌هایی به این مسئله می‌پردازیم.

مثال‌هایی برای محتوا همیشه سبز

اگر نیاز شما محتوای همیشه سبز است، باید ابتدا روی نیازهای مخاطبان خود تمرکز کنید. برای مثال نمونه‌‌هایی از موضوعاتی که می‌توانید استفاده کنید را آورده‌ایم:

  1. «چگونه وزن خود را کم کنیم»: فرقی نمی‌کند در چه سالی هستیم. این سوال برای هر زمانی تازگی دارد، چون تناسب اندم جزو نیازهای همیشگی افراد است.
  2. «چگونه قرمه سبزی خوشمزه درست کنیم»: قرمه سبزی یکی از غذاهای محبوب ایرانیان است و هیچ‌گاه از وعده‌ی غذایی ما ایرانیان حذف نمی‌شود.
  3. «لیگ برتر فوتبال انگلیس»: لیگ جزیره یا لیگ برتر انگلیس بهترین لیگ فوتبال جهان است و جستجوی چنین عبارتی در هر زمان و مکانی تازگی خواهد داشت.

مسابقات فوتبال یک موضوع همیشه سبز

مثال‌هایی از موضوعاتی که همیشه سبز نیستند.

  1. «قیمت خودرو»: اگر مقاله‌ای قیمت امروز خودروی Y را معادل X تومان معرفی کند، طبیعتاً این قیمت در روزهای بعد تغییر خواهد کرد.
  2. «نامزدهای ریاست جمهوری 2020 آمریکا»: محتوایی که برای انتخابات چند سال قبل باشد، یقیناً نمی‌تواند یک محتوای همیشه سبز به حساب بیاید.
  3. «ارزش سهام فیس بوک»: ارزش سهام همانند ارزش سکه متغیر است و اگر در پستی گفته شود: “ارزش سهام فیس بوک در سال 2012 معادل X دلار است.” قطعاً چند سال بعد این سهام ارزش متفاوت‌تری خواهد داشت.

چرا محتوای همیشه سبز مهم است؟

اگر با یک مثال قابل فهم بخواهیم توضیح دهیم، زمانی که دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 آمریکا پیروز شد، تنها سایت خبری نیویورک تایمز بود که گزارش این پیروزی را داد و حجم زیادی از ترافیک را دریافت کرد.

اما این افزایش ترافیک تنها 2 ماه طول کشید و وقتی خبر برای مردم عادی شد، ارزش محتوا کاهش پیدا کرد.

پست‌هایی از این قبیل، معمولاً بعد از انتشار به سرعت اشتراک گذاری می‌شوند و بازدید اولیه‌ی بالایی می‌گیرند که به آن «اوج امید» می‌گوییم که در نهایت فروکش می‌کند.

پس باید مقاله همیشه سبز را در اولویت کاری قرار دهید. زیرا به شما کمک می‌کند با صرف زمان کمتر بهترین نتیجه را دریافت کنید.

وظیفه‌ی گوگل پاسخگویی دقیق به سوالات افراد است و نتایجی را به کاربران نمایش می‌دهد که محتوای به‌روز و سبزی داشته باشند. اگر می‌خواهید ترافیک اُرگانیک گوگل را به صورت مداوم برای پست‌های خود جذب کنید، بهترین گزینه برای شما ایجاد یک محتوای همیشه سبز است.

یادآوری: از طریق تکنیک‌های محتوای متنی تلاش کنید پستی ارائه دهید که پس از یک هفته جذابیتش را از دست ندهد.

چگونه محتوای همیشه سبز ایجاد کنیم؟

این کار یک فرآیند دو مرحله ای است:

مرحله 1: پیدا کردن موضوعات همیشه سبز

برای پیدا کردن موضوعات همیشه سبز، نباید سراغ مسائلی از جمله موضوعات روز که ترافیک جستجوی ثابتی دارند، بروید. بلکه باید به دنبال موضوعی باشید که همانند مثال‌های بالاتر، تاریخ مصرف نداشته باشند.

برای انجام این کار ، باید به دنبال کلمات کلیدی باشید که هدف کاربر از جستجو را مشخص می‌کند.

هدفی که کاربران را برای جستجو در گوگل ترغیب می‌کند، هدف جستجو یا Search intent گفته می‌شود.

اگر زمان خود را برای یافتن کلمات کلیدی هدفمند و همیشه سبز صرف کنید، با نوشتن 50 مقاله سبز می‌توانید ترافیک مورد نظر و کاربران هدف را از طریق گوگل جذب نمایید. دوره آموزشی تحقیق کلمات کلیدی پاسخ سوالات شماست.

بررسی هدف جستجو سازگار

مرحله 2: ایجاد محتوای Evergreen

برای ایجاد یک مقاله سبز اگر هوشمندی به خرج دهید، کار ساده‌ای خواهید داشت. در ادامه تکنیک‌های نوشتن محتوای همیشه سبز را مرور می‌کنیم.

1. استراتژی 10X

10x به معنای تولید یک محتوایی است که 10 برابر از بهترین نتایج گوگل برتر باشد.

همانطور که می‌دانید نتایج صفحه اول گوگل 10 لینک دارد و شما باید مقاله‌ای بنویسید که 10 برابر از محتوای صفحه اول گوگل بهتر باشد. تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن در صفحه اول جستجوها قرار بگیرید.

2. از به کارگیری کلماتی که عمر کوتاهی دارند، پرهیز کنید

تا حد ممکن از کلمات زمان‌دار مانند عبارات زیر در پست خود استفاده نکنید، چون ارزش و تازگی اطلاعات خیلی زود کاسته می‌شود:

  • اوایل امسال
  • ماه گذشته
  • دیروز
  • سال 2030

ابن عبارت‌ها فقط برای تاریخ گذاری در محتوای شما کاربرد دارند، اما ممکن است برخی از سایت‌ها را دیده باشید که عمداً از «سال» در عنوان‌هایشان استفاده می‌کنند، به عنوان مثال (تصویر زیر) یک لینک از نتایج گوگل است.

انجام این کار منطقی است. زیرا کاربران حین جستجو در گوگل، از عبارت‌های زمان‌دار استفاده می‌کنند. مثل «مدل مانتو 2020»

در چنین حالتی چگونه اطلاعات را همیشه سبز نگه داریم؟

مقاله‌ای که از تاریخ و سال استفاده کرده است، در یک صورت سبز می ماند. در صورتی‌که نویسنده‌ی محتوا آن‌را مرتباً به‌روز نگه دارد تا با تغییر سال، تازگی محتوا از بین نرود.

استفاده از سال دز عنوان

چگونه محتوای همیشه سبز را به‌روز نگه داریم؟

1. پیگیری رتبه‌بندی

زمانی‌که پست جدیدی منتشر می‌شود گوگل از طریق الگوریتم Dance آن‌را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. یعنی محتوای جدید را در نتایجش بالا و پایین می‌کند تا تعامل کاربران را با محتوا بسنجد.

اگر دیدید که رتبه‌ی خوب شما در گوگل دچار اُفت شد، یعنی مقاله‌ی شما نتوانسته نیاز کاربران را پاسخ دهد.

اگر هشدار گوگل مبنی بر اُفت رتبه، هوشمندانه شناسایی شود، جای نگرانی نیست و می‌توانید با اصلاح سریع اطلاعات، نظر گوگل را مجدداً جلب کنید.

باید سعی کنید محتوای ارزشمندی، بیش از 1500 کلمه بنویسید.

2. تازه کردن مطالب

همانطور که گفته شد، استفاده از «عدد، تاریخ و سال» می‌تواند ارزش و تازگی محتوا را به مرور زمان کاهش دهد. علاوه بر آن باید روی جمله‌بندی‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید.

کاربران امروزی پاراگراف‌های طولانی را مطالعه نمی‌کنند. بهتر است از جملات کوتاه، ساده و صریح استفاده نمایید.

ضمناً اطلاعات خود را از منابع موثق خارجی دریافت کنید. ممکن است تکنیکی معرفی شود که در سال X کاربردی باشد، اما چند سال بعد منسوخ شود. بنابراین اطلاعات جدید و درست باید در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

3. ایجاد بک لینک

بک لینک‌ها برای رتبه‌بندیِ مطالب همیشه سبز، ضروری هستند. زیرا گوگل از طریق سیگنال‌های بک لینک اعتبار صفحات را اندازه‌گیری می‌کند.

جالب است بدانید که الگوریتم‌ها برای رتبه‌بندی نتایج گوگل فاکتورهایی از جمله تعامل کاربران با «صفحه» و بک لینک‌هایی که به «صفحه» اشاره می‌کنند را در نظر می‌گیرند.

در آخر

گفتنی‌ها درباره محتوای همیشه سبز را گفتیم. انتهای مقاله را با جمله‌ای از جف بزوس به پایان می‌رسانیم: “روی چیزهایی تمرکز کنید که تغییر نمی‌کنند.”

نظر شما در مورد محتوای همیشه سبز چیست؟
آیا تا به حال برای نوشتن مقاله‌ی Evergreen تلاش کرده‌‌اید؟ تجارب با ارزش‌تان را با ما در میان بگذارید.

منابع

ahrefs

kinsta

agorapulse

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل